Tonul – între beneficii și prejudicii

Tonul – o specie foarte populară de pește marin, ce intră în componența unui număr vast de bucate japoneze. Acest produs este extrem de benefic și pe lângă altele mai are și un gust foarte fin și rafinat. Anume din acest motiv, reprezentanții rețelei de magazine ”Sushi WOK” îl folosesc la prepararea bucatelor. Însă, trebuie să înțelegeți că, tonul se alimentează cu microorganisme marine, astfel, în carnea acestui pește pot fi găsite tot soiul de microorganisme patogene, ce sunt extrem de dăunătoare pentru organismul uman. În reperele următoare, noi vom analiza detaliat efectele benefice și cele dăunătoare ale tonului.

Tonul: compoziția și valoarea energetică

De ce anume tonul este suprasolicitat de către bucătari? Totul reiese din valoarea energetică a acestui produs. În compoziția cărnii acestui pește regăsim o mulțime de elemente și oglioelemente, dintre care evidențiem următoarele:
-Proteine;
-Acizi saturați;

-Vitamine;
-Micro și macro elemente

Nu este un secret faptul că carnea tonului conține o mulțime de elemente vitale organismului uman. Este cazul să menționăm și despre acidul saturat Omega-3/6 ce are un impact pozitiv asupra sistemului cardiovascular. Evident, efectul acestor elemente nu se diminuează la temperaturi ridicate ce sunt preconizate într-un proces de preparare, astfel efectele pot fi resimțite chiar și la consumarea tonului conservat.

Mai mult, tonul este bogat în proteine și anume din acest motiv, valoarea energetică a acestuia nu prevalează peste 140 kcal. Astfel, acesta poate fi adăugat în meniu chiar și în timpul dietei sau în zilele de detox. Tonul preparat în cuptor, va avea o valoare energetică de 187 de kcal, fapt ce demonstrează încă o dată, că tonul poate fi servit și pe o masă dietică, însă nu este recomandat să consumați tonul împreună cu legume.

Tonul conservat numără 240 de kcal și pierde un pic din efectele sale, însă în compoziția acestuia la fel intră Omega-3 și Omega-6 ceea ce face ca bucatele din ton să fie sățioase și delicioase. Peștele conservat poate fi inclus în meniul sportivilor și celor care tind să scape de câteva kilograme în plus.

Specialiștii ”Sushi WOK” au ținut cont de aceste momente ce au loc în procesul de preparare și au creat un meniu ecchilibrat în care dvs fără probleme ve-ți găsi o gustare optimă ce vă va surprinde papilele gustative și va oferi organismului o doză necesară de microelemente.

Tonul: între folos și detriment

În afara faptului că carnea tonului se poate lăuda cu caracteristici ce aduc folos organismului, aceasta mai conține și câteva dezavantaje, la care noi ne v-om opri în continuare:

Efectele benefice ale tonului:

  1. Înainte ca carnea tonului să ajungă pe masa bucătarului, aceasta trece printr-o serie de etape ce sunt orientate spre eliminarea microorganismelor patogene, astfel produsul devine absolut inofensiv pentru organismul uman;
  2. Consumul regulat a peștelui, majorează rezistența la stres și diminuează riscul apariției tumorilor;
  3. Microelementele ce se conțin în ton, poartă un efect benefic pentru sistemul cardiovascular și în mod semnificativ accelerează activitatea cerebrală;
  4. Peștele trebuie să fie prezent în meniul oamenilor în etate, căci efectele sale luptă cu colesterolul și diminuează riscul apariției trombozei;
  5. Produsul mai e destinat și persoanelor ce suferă de diabet zaharat și celor ce suferă de hipertensiune din motiv că anume tonul normalizează procesele problematice în organism;
  6. Consumul regulat a tonului reduce semnificativ reacțiile alergice și participă la întărirea imunității;
  7. Kaliu și potasiu ce se conține în ton poartă efect benefic pentru buna funcționare a rinichilor și normalizează echilibrul de apă în organism;
  8. Ah da, carnea tonului mai e și un luptător bun contra depresiilor și are impact major asupra fonului psihologic, în special la reprezentantele sexului frumos.
  9. În compoziția tonului, mai regăsim și elementul sub denumirea de selen, ce-și asumă rolul de curățire a ficatului contra toxinelor și a altor patogeni;
  10. Și să nu uităm de cantitățile sporite de iod ce se conțin în acest produs și luptă eficient cu toate bolile ce pot apărea la glanda tiroidă și diminuează riscul de apariție a oboselei și slăbiciunii.

Consumul tonului – dezavantaje:

  1. Cantitățile sporite de natriu. Spre exemplu – o cutie de ton conservat, presupune în mediu 600 mg de natriu. Consumul excesiv a produsului cu o cantitate sporită de natriu presupune apariția hipertensiunii și în unele cazuri a atacului cerebral.
  2. Metale grele. Tonul este un pește răpitor care consumă alți pești mai mici, multe dintre care au o concentrație mare de mercur. După cum arată practica, cantitatea de mercur care poate dăuna sănătății omului, se acumulează în carnea de ton care a atins o dimensiune relativ mare. Prin urmare, experții recomandă consumul tonului de mărimi mai mici.
  3. Produse chimice nocive. Datorită poluării puternice a oceanelor, multe substanțe toxice (PCB, dioxine și altele) periculoase pentru sănătatea umană , pătrund și în corpul peștilor. Carnea de ton cultivată într-o fermă nu este mai puțin periculoasă, deoarece există întotdeauna posibilitatea că peștele a fost hrănit cu tot soiul de adaosuri sau antibiotice.
  4. Riscul intoxicației alimentare. Chiar și cele mai mici încălcări ale tehnologiei de prelucrare a peștelui pot provoca intoxicații grave. Prin urmare, este totuși cazul să faceți alegerea în favoarea peștelui proaspăt.

Medicii nu recomandă consumul de carne de ton la următoarele categorii de persoane:

  • Persoanele care suferă de alergii;
  • Femeile gravide;
  • Pacienții cu insuficiență renală;
  • Copii sub vârsta de 3 ani.